tisdag 5 januari 2010

Albert Camus - hans liv och författarskap (forts).




Vi har idag införskaffat ett exemplar av tidningen Le Mondes särskilda utgåva om "Albert Camus - hans liv och verk".
Camu har, som vi nämnt i tidigare blogg, fått en betydande uppmärksamhet just nu i Frankrike, eftersom det är 50 år sedan han gick ur tiden.
Le Mondes utgåva om Camus imponerar.
Här porträtteras författaren, journalisten, filosofen och människan Camus.
Förutom ett intressant bildmaterial ingår också en utförlig bibliografi i Le Mondes utgåva.

5 kommentarer:

  1. Sten!

    Kan Du hjälpa mig med en uppgift när det gäller Camus? Du tycks ha material.

    I ett kapitel i en bok om Kulturell ekonomi där Gunilla och jag skriver ett kapitel om bl a kreativitetens paradoxer har vi nämnt paradoxen individualitet och solidaritet och exemplifierat innebörden i denna genom att hänvisa till en novell av Camus. Det är en novell där en målare fyller sin duk med ett otydligt ord som antingen kan vara de franska orden solitaire (ensam) eller solidaire (solidarisk i sitt engagemang för andra). Denna paradox är inte bara en av kreativitetens paradoxer utan fångar också i stor utsträckning Camus´ författarskap och filosofi. Kan du försöka få fram titeln på novellen?

    Hälsningar från en vacker men mycket kall vinterdag(-22C)här i Karlstad.

    Sven-Erik

    SvaraRadera
  2. Sven-Erik

    Tyvärr, kan jag inte ge dig ett direkt svar.
    Jag ska undersöka saken närmare.
    Det finns också en del vänner, som jag kan rådfråga.

    Hälsningar från ett svalt Apt (+6 grader)
    Sten

    SvaraRadera
  3. Sven-Erik

    Camus berättelse heter "Jonas ou l´artiste au travail".
    Den ingår i novellsamlingen "L´Exil et le Royaume".

    Hälsningar
    Sten

    SvaraRadera
  4. Tack!

    Detta hjälpte mig att hitta om boken i Olivier Todds biografi "Albert Camus. A Life." från 2000.

    Kanske ett lästips, nämligen Marguerite Duras bok "Anteckningar från kriget". (Modernista 2009), som jag läste med stor behållning under julen. Hon är en fransk författarinna som jag med jämna mellanrum återvänder till, bl a hennes böcker Älskaren och Smärtan. Utkasten till dessa finns bl i den nya boken.

    Hälsningar från ett kylslaget Karlstad (-19C)-
    Sven-Erik

    SvaraRadera
  5. Sven-Erik

    För mig är Marguerite Duras inte minst känd som manusförfattare till den banbrytande långfilmen "Hiroshima, min älskade" (1959) i regi av Alain Resnais.

    Sten

    SvaraRadera