lördag 13 november 2010

Olivskörd i Apt; Provence.





Nu skördar vi oliverna i Provence.
Det är olivkvarnarna som bestämmer tidpunkten för skörden.
De öppnar i november månad.
Den här gången ska vi klara oss utan dessa kvarnar.
Vi lägger våra oliver i vatten. Där får dom ligga ett tag. Vi byter vatten ett antal gånger.
Sedan placerar vi oliverna i en saltlag.
Därefter lägger vi våra oliver i en inläggning av vinäger och kryddor.
Efter en viss tid kan vi sedan ha dom till aperitif eller i vår matlagning.

1 kommentar:

  1. Oliver och olivolja har ju kommit att användas alltmer i nutida mathållning. Och vi fyrtiotalister har ju möjligheten att minnas en tid då dessa produkter var sällsynta. På sin höjd kunde man se en och annan oliv i en Dry Martini.
    En variant, som jag omhuldar, är den "vitlöksspäckade".
    Tanklöst satte jag vid ett tillfälle i mig en hel burk av denna vara.
    Vid cykelturen, som jag företog strax därefter, fick jag bröstsmärtor och började misstänka kärlkramp. Så småningom gick det upp för mig vad jag ätit och fick
    därigenom en lektion i att äta måttfullt. Och inte bara oliver, som ju kan vara ganska hårdsmälta.

    SvaraRadera