onsdag 27 januari 2010

Avatar - en film som gör kassasuccée i Frankrike.




Vi har på biografen César i Apt sett den amerikanska filmen Avatar.
Regissör är James Cameron.
Filmen handlar om en marinsoldat som kommer till planeten Pandora för att exploatera en ny energikälla.
Sedan följer diverse konflikter och förvecklingar.
Filmen har utsetts till årets bästa film vid Golden Globe-galan i Los Angeles.
Avatar har redan nu spelat in mest pengar av alla hittils producerade filmer i världen.
Vi imponeras av filmens datoranimationer och teknologiska produktion.
Men filmens mening och innehåll..........
Tyvärr, tycker vi att det är rappakalja.

12 kommentarer:

  1. Redan vid anblicken av affischen tycker jag mig märka att det är något man måste värja sig inför. Själv utnyttjar jag understundom gamla Arenan. Där kan det hända att man får se filmer man inte vill glömma i första taget - En lanthandel i Provence t.ex. Dock är jag inte sämre än att jag kan besöka Filmhuset - SF -bio. Sist såg jag Up In The Air. Jag blev underhållen å det bästa.

    SvaraRadera
  2. Sedan någon vecka tillbaka går här i Frankrike "Gainsbourg - vie heroique".
    Det är en film som fått stor uppmärksamhet - både publikt och kvalitativt.
    Gainsbourg, som var en kompositör, sångare m m och populär på 60-talet, vet jag väldigt lite om.
    Jag ska i alla fall se filmen.
    Jag återkommer om Gainsbourg.

    SvaraRadera
  3. Hej där.
    Filmer är som böcker m.m man kan alltid diskutera smak och innehåll.
    Några nyheter om Cafe Gregoire ?

    -14-gradiga hälsningar

    Sigge

    SvaraRadera
  4. Hallo Sigge,
    Smak och innehåll kan diskuteras.
    Tack och lov!
    Men den här filmen........
    Om Café Le Gregoire vet vi inget mer än tidigare.
    Så sent som igår frågade vi en av dess stammgäster om han visste något.
    Men tyvärr han hade ingen ytterligare information att ge.
    Vi har nu föraningar om våren i Apt.
    Men det är kallt om nätterna (flera minusgrader).
    Hälsningar
    Sten

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag och Linnea såg filmen om cocco Chanel härom kvällen, en underbar film tyckte vi. Såklart tänkte vi på att snart åker vi till Frankrike och hälar på.
    Birgittaq H

    SvaraRadera
  6. Hej Birgitta,
    Tyvärr har vi ännu inte sett filmen om Cocco Chanel.
    En andra film om hennes liv har helt nyligen kommit här i Frankrike: "Cocco Chanel & Igor Stravinsky".
    Den film som du sett finns på DVD, så den får vi försöka att skaffa.
    Vi tror att bägge dessa filmer är mycket sevärda.
    Hälsningar
    Sten och Agneta

    SvaraRadera
  7. Sven-Erik Karlsson2 februari 2010 kl. 09:47

    Agneta och Sten!

    Ett kylslaget väder leder till innesittande, seende på TV-program och film samt bokläsande. Den förflutna helgen blev en "fransk helg".

    Evelyn och jag såg också filmen "Coco. Livet före Chanel" med ett fantastiskt rollgestaltande av Audrey Toulos. Däremot blev vi besvikna på berättelsen eftersom vi hade förväntat oss mer av en skildring av modevärlden. Men som vanligt i franska filmer, esprit och sensualism.
    Jag läste dessutom ut Jean_Paul Satres mindre kända verk "Fristen". Inte så mycket sensualism, mest filosofi.
    Jag läste även en introduktionsföreläsning till Colloge de France som en ny fransk intellektuell stjärna Pierre Rosanvallon har hållit med titeln "Demokratin som problem" i en nyutkommen bok i Sverige.
    Börjat också läsa Albert Camus bok "Människans revolt".
    Mycket filosofi således. Men!

    Vi såg också ett mycket fint porträtt av sångerskan Juliette Greco i TV. Här fanss allt franskt: esprit, sensualism och filosofi.

    Hälsningar

    Sven-Erik och Evelyn

    SvaraRadera
  8. Evelyn och Sven-Erik,

    Igår såg vi en fransk "idol" Ferdinandel i en film från 1954.
    Den var inte så rolig.
    I morgon ska vi se "Gainsbourg - vie heroique" på biografen Cesar.
    Vi återkommer om filmen."
    Det glädjer oss att ni fördjupar er i den franska kulturen.
    Själva så har vi idag ägnat oss åt att få vår bil kontrollerad av Fransk bilbesiktning (autovision - som är privat).
    Vi hoppas nu att vi ska få franska registreringskyltar på vår bil.
    Detta är inte helt lätt!
    Här har vi någon minusgrad på natten men ljust och fint på dagen.
    HÄLSNINGAR
    Sten och Agneta

    SvaraRadera
  9. Sven-Erik Karlsson3 februari 2010 kl. 13:39

    Ett inlägg från hemvändande svensk om den franska kulturen, nämligen Bodil Malmsten.

    De nya svenskarna

    I egenskap av nybliven svensk är jag ännu inte i fas med att KULTURSÖNDAG är Drömmen om Melodifestivalen.
    I landet där jag nyss bodde är Melodifestivalen en notis om det umbärliga med powerballader från Balkan. Om ens det.
    I landet där jag nyss bodde är Filmgalan en blixtrande intelligent tillställning vars programledare år efter år överträffar varandra i vältalighet, humor, skönhet och stil.
    Dominique de Villepin är frikänd, Sarkozy ligger lågt, samhälls- och kulturdebatterna pågår och målet med debatterna är varken konsensus eller tystnad utan öppen och välformulerad konfrontation.
    Att ha sin egen åsikt anses inte fel.
    Det är medaljens framsida för mitt förra land.
    Vad gäller baksidan är det bara att konstatera att den finns.
    Inlagd 2010-01-31, kl 13:26 | Svenska media

    Hälsningar

    Sven-Erik

    SvaraRadera
  10. Sven-Erik

    En liten iakttagelse kan vara att i Telematin på France 2 (T.V.) finns det dagligen (på morgonen) intressanta kulturinslag.
    De kan handla om film, teater, utställningar, nyutkommen litteratur, design, nyproducerad musik inom skiftande områden etc.
    Vi tittar ofta på morgnarna på Telematin och imponeras av dess ambitioner.

    SvaraRadera
  11. Jag kan ta med Filmen när jag kommer.
    Birgitta

    SvaraRadera
  12. Att du tar med dig filmen "Cocco Chanel" ser vi verkligen fram emot.

    Hälsningar
    Sten och Agneta

    SvaraRadera