onsdag 4 november 2009

Claude Lévi-Strauss - en betydande fransk intellektuell har avlidit.



Claude Lévi-Strauss, fransk socialantropolog och ledamot av Franska Akademien, har avlidit 100 år gammal.
Lévi-Strauss var ledande förespråkare för den s k strukturalismen.
Strukturalismen som uppfattar kulturer som system av symbolisk kommunikation.
De menar att tankar, värderingar kan påverka våra relationer och vår kultur.
Lévi-Strauss teorier, ska erkännas, är inte alltid så lätta att förstå.
I franska nyhetsmedier har president Sarkozy hyllat Lévi-Strauss som en av Frankrikes främsta intellektuella.

5 kommentarer:

  1. Min första kommentar till er. Skönt att se att ni kommit fram. Jag ser att det är höst i Apt. Här i Värmland har den första snön kommit, även om vi på Romstad inte fått någon än.

    Jag ser att ni uppmärksammat att Lévi-Strauss avlidit. Om honom skrev Sven Stolpe att antngen är han galen eller också är han ett geni. Han kanske var både/och, som många andra stora kvinnor och män.
    Hälsningar Sven-Erik och Evelyn

    SvaraRadera
  2. Ytterligare en kommentar. Tid. 10.45. torsdagen den 5/11. Jag ser de första snöflingorna vinglande utanför mitt fönster där jag sitter och skriver på en forskningsrapport om friluftsliv.

    Hälsningar
    Sven-Erik

    SvaraRadera
  3. Sven-Erik och Evelyn
    Claude Lévi-Strauss bortgång har fått en stor uppmärksamhet i franska medier.
    Här framställs han som ett geni (jfr Sven Stolpe).
    I dag är vi ute och arbetar i tyrädgården.
    Vi planterar ett antal buskar.
    Det känns märkligt att få höra att snöflingor vinglar utanför ert fönster.
    Nu ska jag gå ut i trädgården igen och gräva....

    SvaraRadera
  4. HejSten!
    Som sociolog och frankofil har fyra personer varit särskilt viktiga för mig och jag har också läst mycket av dem: Sartre, Foucault, Bourdieu och Levi-Strauss. Nu har den siste av dessa giganter avlidit. Mycket tråkigt och en påminnelse att jag själv har blivit allt äldre
    Novemberhälsningar
    Hans L.

    SvaraRadera
  5. Hej Hans,
    För mig som samhällsvetare har framför allt tre fransmän spelat stor roll: Émile Durkheim, Pierre Bourdieu och Albert Camus.
    Novemberhälsningar med sol!
    Sten

    SvaraRadera