onsdag 22 juli 2009

Tavel - Rosévinets konung.



Härom dagen gjorde vi en utfärd till den lilla byn Tavel.
Den ligger ungefär en timmes bilfärd från Apt.
Fransmännen hävdar att det rosévin som produceras i Tavel är ytterst förnämligt.
Tavel marknadsförs som rosévinets konung.
Vi brukar åka in mitt i byn och besöka Caveau Saint Vincent.
Här har vi alltid fått ett gott mottagande.
Vi provsmakade roseviner från olika domäner i Tavel.
Till slut fastnade vi för "Tavel - Domaine Le Malaven; Cuvée Prestige".
Ett torrt och samtidigt fylligt rosévin som passar till det mesta; såväl som aperitif som till mat.
Vi köpte en kartong (6 flaskor) av detta rosévin.
Det kommer att smaka gott den dag vi smakar detta väl kylt på vår terass.

4 kommentarer:

  1. Birgitta och Gillis25 juli 2009 kl. 18:57

    Ser härligt ut med rosévin. Här i Karlstad längtar vi till Frankrike efter att ha sett era bilder. Regnet vräker ner nästan varje dag. Denna vecka låg Karlstad längst ner på sollistan i hela Sverige. Enda trösten är att vi idag med hjälp av paraplyer plockade massor av kantareller.
    Njut av värmen.
    Birgitta och Gillis

    SvaraRadera
  2. Några kantareller har vi inte sett till i Apt.
    Kan ni inte skicka ner några?
    Ja, vi njuter verkligen av värmen!
    Vi har strax under 30 grader varje dag.
    Trevligt att ni hör av er!
    Sten o Agneta

    SvaraRadera
  3. Det ser fint ut vid poolen! Säg mig: Är det ett backigt landskap runt huset?

    Det var fin musik (tror jag) i Roque d'Antheron häromdagen. Herrskapet hade inte vägarna förbi, månne?

    SvaraRadera
  4. Sälva staden Apt ligger i en dalgång omgiven av Luberonbergen.
    Poolen ligger på en sluttning ner mot dalen.
    Jag har under senare tid genomgått en operation av mitt vänstra öga, så jag har fått vara försiktig.
    Det är just nu vila för mig.

    SvaraRadera