måndag 21 maj 2007

Fransk kastanjetårta.


En väninna, som bor i en liten by utanför Apt, har gett mig detta recept på Fransk kastanjetårta.
Den består av kastanjepuré och 70% choklad.
Kastanjepuré är en mycket vanlig ingrediens i många franska recept.

- 65 g 70% choklad
- 60 g smör
- 250 g kastanjepuré
- 50 g pudersocker (smaka dig fram)
- vaniljsocker efter smak.
- 1 rulle mördeg.

Lägg ut mördegen i en rund form och grädda enligt anvisningar på förpackningen (ca 180 gr i 20 min.). Låt svalna.
Smält chokladen med smöret. Bästa resultatet får du i gryta på spisen.
Blanda choklad/smörblandningen med kastanjepurén och smaka av med vaniljsocker/pudersocker.
Fyll det avsvalnade pajskalet med blandningen.
Låt stå i kylskåp i 4 timmar.
Därefter kan du servera.
Den är mäktig men jättegod.

Vänninnan är jätteduktig i köket och serverar alltid utsökt mat.
Ofta innehåller hennes måltider positiva överraskningar.
Det är alltid lika roligt att hälsa på och bli inbjuden till en måltid i hennes och hennes mans hem.

Även mina arbetskamrater har smakat och godkänt kakan.

Skulle du får kastanjepuré över går det bra att blanda med lite naturell youghourt till en enkel dessert.
Smaka dig fram till en bra sammasättning.

Bon appétit!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Ang ert recept på Fransk kastanjetårta
    Jag har ca 1 ton egenplockaade kastanjer, men hur gör man kastanjepuré? Vet du?

    Mvh

    Ellinor

    SvaraRadera
  2. Hej Elinor!

    Ursäkta mitt sena svar.
    Jag gissar att du har hästkastanjer.Dom går inte att äta.
    I Sverige mognar inte de ätbara kastanjerna under vår korta sommar, även om trädet bär frukt.
    Så, för att få smaka på den härliga kastanjetårtan råder jag dig att köpa kastanjepuré på burk. Den finns sötad och osötad.
    Mäktig men härligt god.

    Soliga vinterhälsningar från Provence
    Agneta

    SvaraRadera